Habibjes feestje bericht 4 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Patricia en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu Habibjes feestje bericht 4 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Patricia en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu

Habibjes feestje bericht 4

Door: Yvonne en Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia en Yvonne

19 Oktober 2006 | Ghana, Tamale

Hoi allemaal,

Eindelijk weer een berichtje vanuit een zonnig Tamale.
Sorry dat we nu pas weer wat schrijven maar onze dagen zijn erg gevuld met afspraken, en de stroom is er een paar keer uit geweest.

Maaaaaaaaaar zo te zien gaat vandaag alles goedkomen.

We zijn vorige week vrijdag weer naar een andere chief geweest om over een andere verblijfplaats voor de invaliden vrouwen te praten.De ruimte waar ze nu verblijven is klein en heet, ze zijn met 5 vrouwen en een man en tien kinderen.en daarnaast nog drie van onze vrijwilligers, s` morgens doen ze de deur open en proppen elkaar er maar in en dan krijgen ze
engelse les van de vrijwilligers, Maar het is niet te doen.

Dus wij naar de chief, we hebben een oud schoolgebouwtje gekregen om op te knappen, wij dankbaar ( daar zijn nog wel heel wat gesprekken en bedankjes en knie buigingen aan vooraf gegaan hoor. maar wij heel blij.
Helemaal enthousiast de invalide vrouwen erbij gehaald om het te laten zien ( dit is kort verteld maar duurde drie dagen ) wij helemaal blij, we dachten de vrouwen vallen uit hun stoelen van blijdschap, maar wat gebeurd ze komen eraan en zijn kwaad.
Op ons op de vrijwilligers op iedereen, ze wilden onze vragen niet beantwoorden en keken een andere kant op, Wij waren sprakeloos.
Maar nu weten we het gelukkig, de vrouwen waren
bang, deze chief is al heel oud en zijn zoon niet de makkelijkste ze zijn bang dat als de oude overlijdt hij hun onderkomen terug moet hebben, ook al omdat wij het wilden opknappen.
Wij hadden er al een aannemer bij gehaald en wij zouden de cement hout etc, betalen en de lokale mensen zouden het gratis voor verwerken.

Maar goed we hebben inmiddels grond geschonken gekregen van een andere chief, de vorige vriendelijk bedankt, uiteraard zoals het hoort, traditioneel.
Weer buigen knikken kola noten en de hele riedel.
We zijn nu met diezelfde aannemer bezig en de andere chief, we hebben geld betaald voor alle materialen en ze zouden vanmorgen beginnen met bouwen, er wordt nu een nieuw onderkomen voor ze gebouwd, waar ze overdag les kunnen krijgen en hun kinderen ook.

Ook gaan we nu meer invaliden helpen het worden er nu 15 en hun kinderen.
Kidz Active heeft dit voor ze betaald,wij hebben 400 euro gekregen van Rianne Bakker voor dit project, dus Rianne namens de vrouwen GIGA bedankt.Dit heeft ons echt geholpen om dit te kunnen doen. nu nog een groot schoolbord en ze kunnen starten.
De rest hadden we al voor ze gekocht een klein schoolbord, schriften, les boeken en potloden en pennen.
OOk hadden we al een grote tafel en banken voor ze gekocht.
De invaliden krijgen inmiddels wel gewoon les, van de vrijwilligers.

De begroting van de timmerman hebben we binnen, wij zijn er erg blij mee, voor bijna 8 duizend euro worden alle schoolmeubels gemaakt.
Voor 6 klassen , alle kasten en alle buro`s en stoelen voor de leraren. ook voor in de opslag de planken en voor de directie kamer alle meubels, het is inclusief materialen en arbeidsloon.

Dat is weer een klus minder, weer iets klaar en geregeld.

Microkredieten betaaldag.

Wij zijn met een vrijwilligster ( Corinne) die de micro-kredieten gaat doen en Hassan naar de vrouwen geweest die al in het chief palace zaten te wachten op ons.
Het was de 15 van de maand dus hun betaaldag.

Alle vrouwen zaten op de grond, er werd een tafeltje neergezet een vuil lapje als kleedje erover heen, een bankje voor ons, de chief op zijn troon en een tolk voor alles wat wordt verteld naar de chief toe.

Uiteraard eerst weer buigen knielen en etc,( Meiden we zijn de knie beschermers vergeten hahahah)
En Hassan neemt plaats achter zijn tafeltje, de eerste vrouw wordt opgeroepen en komt naar voren, uit de knoop van haar rok haalt ze het geld tevoor schijn en we zijn begonnen.
Hassan tekent af en telt het geld, geeft het geld aan de tolk annex hulp die telt het ook en hij geeft het door aan Corinne die telt en stopt het in de vuilniszak, hahahaha.
Op een gegeven moment zegt Patries, Corinne je pakt het aan met je linkse hand, Corinne schrikt zich half dood pakt de vuilniszak met links vast en je zag haar erin knijpen echt zo van dit gebeurt me niet nog eens.
De vrouwen betalen voor hun lening 20 cent per maand, ze kunnen het allemaal goed terug betalen.

Ik ben er het grootste deel bij gaan staan, Hassan wees naast zich, dus daar ben ik maar gaan staan, Ik vond het echt geweldig om mee te maken.
Om dingen die je in Nederland verzint en uitpuzzelt, nu in zijn werk te zien en ook al de blije vrouwen te zien die zo trots zijn dat ze een lening mochten krijgen.

Als iedereen heeft betaald, komen er drie vrouwen naar voren die kunnen tellen, en wordt het geld op de grond gegooid uit de vuilnis zak en moeten zij alles tellen en de juiste stapeltjes maken voor de bank,Heel gaaf,

We hebben de vrouwen toegesproken en bedankt, dat ze iedere maand op tijd betalen en komen.
Ook de vrouwen die niet kunnen komen sturen een ander, maar betalen doen ze.
Zij hebben ons bedankt door te klappen en te laten zien hoe blij ze waren dat wij helemaal uit Holland zijn gekomen om ze te helpen en naar hen toe kwamen.

We werken in twee compounds dus daarna gaan we naar groep b en hebben we weer het zelfde ritueel.

Fantastisch.

Daarna met Corinne de boekhouding doorgenomen en alles nagekeken, maar ze heeft het helemaal goed begrepen en ik heb het al aan haar overgedragen.
Corinne neemt ook de boekhouding voor de school op zich zolang ze hier is.
Zo weer een taak klaar.
Om drie uur weer een afspraak met de chief over de invalidenvrouwen.
Ze zijn blij en gaan akkoord.

Hehehe.

Maandag ochtend vroeg naar de bank om het geld van de bank te halen voor het invalideproject.

Toen met een hele groep naar onze school om te kijken en een afspraak te maken met de aannemer, we kwamen er aan en het was weer geweldig. er was gewoon weer een heel stuk aangebouwd, nu nog het geld, John heeft geld overgemaakt van de bankrekening van Kidz Active Holland naar Kidz Active Ghana, bedankt hiervoor John, de aannemer zal er blij mee zijn.

Bij de school hebben we 6 jongens aangenomen tegen betaling van sportkleding en sportschoenen en een paar voetballen.
En de belofte dat ze straks als het sportveld klaar is altijd mogen komen sporten.
Deze jongens waren al bezig de grond op te ruimen en alle onkruid en planten weg te halen, dat gaan ze nu altijd voor ons doen.

s`middags weer een gesprek met de aanemer van de invalide vrouwen en daarna een afspraak met de aannemer van de school over de toiletten, de bouwtekening van de toiletten zijn nu door ons goedgekeurd hahahah.

Wel een sceptertank en watertanks en spoeltoiletten maar in een minder deftig jasje.
Alles bij alkaar ook voor de riolering en de aanvoer en afvoer water zijn de kosten tien duizend euro.Klinkt heel duur. maar ook in Ghana wordt alles duurder en dit is wel de beste manier.
Bedankt voor al je advies pap.

Woensdag , gisteren dus, was Habiba jarig.
Ze werd vijftig jaar, wij hebben tegen haar gezegd we gaan het vieren, ze wist niet wat ze zich daarbij moest voorstellen, want ze heeft nog nooit een verjaardag mee gemaakt.

Het was echt geweldig leuk, Patries en Habiba hebben smorgens een lijst gemaakt van de boodschappen en alles op de markt gekocht , daarna naar huis en Farida aan het werk gezet om te beginnen met snijden, want we waren met 35 man.

Alle vrijwilligers, habiba haar gezin en Hassan met dochtertje onze chauffeur en noem maar op. het was geweldig.
We hebben spagetti en salade gemaakt.
Het was echt gezellig, Habiba was diep onder de indruk.

Ik ben de dinsdag de intervieuwen met de vrouwen gaan doen voor de leningen, hoe het gaat met ze, of ze meer verdienen, wat er veranderd is aan hun leefsituatie etc.

Alle vrouwen maken nu meer winst en kunnen nu inkopen waar zij willen zonder dat ze op krediet moeten kopen.

Leni van Dijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag gisteren.

Richtje jij voor morgen alvast gefeliciteerd.

Barry sterkte met je zusje.

Saskia beterschap en allemaal een dikke kus van ons.

• 19 Oktober 2006 - 15:11

John:

Perfect, gaat goed.
    De reis was echt nodig.
    Blijf maar niet te lang anders gaat ons familiekapitaal er ook nog aan.

Liefs John

• 19 Oktober 2006 - 16:29

Chantal:

Hoi meiden,
    Wat een SUPER verhaal, echt geweldig wat jullie daar allemaal kunnen doen. Volgende x toch maar de kniebeschermers mee nemen, he meiden? ;) hahaha. Echt super dit te lezen. Heel veel plezier en succes nog. Dikke kus Sjaan

• 19 Oktober 2006 - 18:26

Barry:

Hallo
    Wat een verhaal weer! Wat maak je toch een hoop mee...
    Lief ook dat je aan mij en mijn zusje denkt!
    Het gaat op het moment erg slecht met haar! Ze ligt nu op i.c. weer aan de monitor! Volgende week woensdag word zij geopereerd, nu maar hopen op een goede afloop!

Groetjes

• 19 Oktober 2006 - 18:31

Francis En Leni:

Wat fijn om weer iets van jullie te horen.Wat een onderneming zeg > wat er allemaal moet worden geregeld zeg !! En met die chiefs : die denken jeetje daar komen die 2 KANJERS weer. Echt SUPER wat jullie doen en hoe het gaat tot dusver (echt knap) Ga zo door en pas goed op elkaar. Dank voor de felicitatie aan Lenies >VON Tries groetjes

• 19 Oktober 2006 - 18:37

Hadewych:

wat ben ik trots op jullie!!die plees gaan goedkomen hoor ik ben druk bezig!!
    Laat Corinne alles in het nederlands opschrijven voor mij!!
    liefs hadewych

• 19 Oktober 2006 - 21:44

Daan:

Hoi. Trieskes.
    Als je terug bent word ons feestje ook geweldig.
    Mis je xxxxx
    Daan.

• 20 Oktober 2006 - 08:13

Miranda:

Inderdaad... zo te lezen was de resi echt nodig... Blijf ons op de hoogte houden! Nogmaals; echt super wat jullie allemaal doen! Dikke kus Miran (en een kleintje van Jeroen... ;-))

• 20 Oktober 2006 - 09:26

Ellen:

Hoi Von en Tries, wat leuk om te lezen wat jullie daar allemaal al voor elkaar hebben gekregen echt super.
    Gek idee dat m'n zussie daar in Afrika van alles loopt te regelen, met Tries natuurlijk.
    Dikke kus El

• 20 Oktober 2006 - 15:02

Reinier:

Hey Patricia en Yvonne,
    Wat goed dat jullie weer op locatie zijn! Gefeliciteerd met de vooruitgang van de school. Leuk die verhalen en mooi die foto's. Ik herkende de chief van Kpalsi waar ik ook vaak ben geweest. Mochten jullie nog bij hem of het schooltje bij Hassan langs gaan, kunnen jullie ze dan voor mij groeten? Ze kennen me onder Daniel, of de Dagbanli naam Mbo. Kunnen jullie ook Hassan en Marije&Zack voor me groeten? Veel succes nog en geniet ervan! Groeten Reinier

• 20 Oktober 2006 - 17:38

Marian En Ton:

hai meiden,geweldig wat jullie daar doen,fon als je van de zomer op de camping(bij je ouders)?of bij ons bent ,hoor ik graag alles.nog veel succes.groetjes marian

• 20 Oktober 2006 - 18:52

Kleine Daan:

hoi yvonne en patricia
    ik ben heel blij dat het goed loop. ben trots op jullie.
    dikke kus mis jullie
    kleine daan

• 21 Oktober 2006 - 15:10

Jolenne:

Ha Von en Tries,
    Leuk weer om te lezen wat jullie allemaal weer aant ondernemen zijn!! Heel veel succes nog en take care!
    Denken jullie ook nog wel een beetje aan je rust?? ;-)
    Dikke knuffel
    Jolen

• 21 Oktober 2006 - 17:15

Saskia:

leuk om te lezen. jullie maken echt heel veel mee. hartstikke knap wat jullie allemaal bereiken voor de vrouwen bij iedereen.
    dikke kus saskia

• 22 Oktober 2006 - 16:49

Willem,b:

wat julie allemaal meemaken en los weten te maken bij mensen ,met een heel andere levenswijze jullie geven die mensen hoop en energie voor hun opbouw envoor de toekomst.chapeau Pa en Opa.

• 23 Oktober 2006 - 11:46

Angela:

He kanjers! Zo te lezen gaat alles in een rap tempo vooruit. Stap voor stap handelen jullie zaken af en komen er weer nieuwe ontwikkelingen op jullie pad. Ik ben super trots op julie. Verheug me op jullie
    terugkomst.... kunnen we gezellig wijn drinken, lekkere hapjes maken en veel bijkletsen!!!
    Dikke kus, An.

• 24 Oktober 2006 - 09:09

Miranda:

Goed plan An...
    Als je terug bent Tries dan gaan we lekker wijn drinken, hapjes maken en inderdaad flink bijkletsen! Dikke kus!
    En nogmaals! Zet hem op daar!
    x

• 24 Oktober 2006 - 17:51

Daan (zusje):

hallo daar.
    hier vanuit opa en oma lees ik jullie leuke verhalen.( zelf geen internet). owow wat een gedoe he met die invalide vrouwen.
    en Patries hou je taai hoor. donderdag vliegen jullie naar accra en dan maandag naar nl dan zijn jullie er dinsdag! ik kan niet wachten! heel heel veel succes nog en tot over een weekje!! kussss het zusje!

• 25 Oktober 2006 - 14:59

Mam En Oma:

Hallo
    Patries gaat het al wat beter met je ,het wordt tijd dat jullie naar huis gaan.Jullie kunnen heel tevreden zijn ,met wat je daar voorelkaar hebt gekregen.Donderdag gaan jullie terug met een binnenlandse vlucht,en dan genieten van een paar dagen aan het strand,veel plezier en een goede reis naar huis liefs Mam Oma

• 26 Oktober 2006 - 22:43

Francis:

Hoi VON en TRIES

Jullie hebben het beide schitterend gedaan > probeer nog ff te genieten van de laatste dagen !!!!!!!!

• 27 Oktober 2006 - 07:22

Jolenne:

Goed plan an en miran!!!haha...
    Lekkere hapjes en drankjes en gezellig weer met Tries erbij!!!!
    Lijkt me een heerlijk plan!
    Zet hem nog op daar supervrouwen! De laatste dagen!
    dikke kus jolen