Hallo weer, bericht 3 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Patricia en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu Hallo weer, bericht 3 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Patricia en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu

Hallo weer, bericht 3

Door: Yvonne en Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia en Yvonne

13 Oktober 2006 | Ghana, Tamale

Nou, waar moet ik (Patricia) eigenlijk beginnen, heb een hoop te vertellen.

Gisteren hadden we een afspraak met 2 chiefs, beiden hoofd van hun dorpje, waar de vrouwen wonen die de micro-kredieten lenen. We hadden om 9 uur afgesproken met Habiba, Hassan, Corinne(zij gaat de micro-kredieten nu voor 3 maanden doen) en met Rianne, zij woont nu in dat dorpje en dan moet je natuurlijk even kennis maken met de Chief.

Hij heeft een grote hut, met een verhoging erin waar de chief op zit, in de hut zitten ook allemaal mannen.
Eerst de slippers uit, naar binnen, op je knieen voor de chief, en dan met zijn vieren op een bankje die er speciaal voor ons neergezet was. Hassan stelde ons voor en vertelde wat we allemaal in Nederland doen met ons team en wat we in Ghana al bereikt hebben, de mannen en de chief zaten heftig te knikken.(nadat een tolk alles vertaalde. Ook mochten we daarna met hem op de foto. Was erg officieel en indrukwekkend en heel komisch.(zo onderdanig als je moet zijn)

Bij de tweede chief zaten geen mannen (volgens Habiba is hij niet zo aardig omdat er helemaal geen mannen bij hem zaten) Maar wel helemaal vol met vrouwen en kinderen die op ons zaten te wachten, het waren vrouwen die van Kidz Active een Micro-krediet hebben gekregen.

Daarna hebben we Corinne meegenomen naar het centrum en hebben we ergens wat gegeten, na het eten zijn we naar een bookshop geweest en hebben we alles gekocht voor de boekhouding van de micro-kredieten, het wordt wel goed bijgehouden door Hassan, maar over 5 jaar is het niet overzichtelijk meer. Corinne is een boekhoudster en samen met haar hebben we besproken hoe het moet worden. Zij gaat er vandaag meteen aan beginnen.
Ook hebben we de hele lijst met spullen die het hoofd van het weeshuis aan ons gevraagd heeft gekocht. Spenen, luiers, babymelk, zeep, lotion, waspoeder enzovoort. Dat gaan we vanmiddag naar het weeshuis brengen.

Waar we de babymelk kochten (is een soort supermarktje) was een moederpoes met hele kleine babytjes, ze waren een paar weken oud en liepen gewoon door de winkel, wat zo grappig was dat ze lagen te slapen op de kruidenzakjes waar kerrie en peper inzat en ze bleven maar niezen daardoor, hahaha

's middags hadden we een gesprek met de aannemer en de ingenieur, bij ons in het guesthouse.Habiba en Hassan waren er ook, het ging om de toiletten bij de school, daar moet nu een nieuw ontwerp voor komen, omdat er een sceptertank bij moet, voor de stank.

Nou de tekeningen kwamen op tafel, het leek wel een toiletgebouw voor Alex en onze Maxima.De gouden randjes waren ze nog net vergeten.

Ik zei tegen ze, zo'n huis wil ik in Nederland wel, we hebben ze heel duidelijk gemaakt dat dit dus echt niet de bedoeling is en dat we een eenvoudig toilet-rijtje willen. We hebben hem helemaal uitgetekend en Habiba en Hassan waren het volkomen met ons eens. Habiba zat ons steeds te schoppen onder de tafel als we onze mond weer een douw gaven, ze genoot ervan. Hahaha, we laten niet over ons heen lopen!!!!!!! We zijn dan wel blond, maar....
We hebben vanmiddag weer een afspraak en dan nemen ze de nieuwe tekening mee voor de toiletten, we zijn benieuwd!

Wat ook grappig was, was dat Habiba zo'n groot gat in haar jurk had, dat ik aan die kant naast haar moest gaan zitten, anders zou de aannemer haar borst kunnen zien, hahaha

's Avonds zouden we bij Habiba gaan eten, maar we waren erg moe en hebben dus de afspraak verschoven naar vandaag.

Nou ik ga weer stoppen en we proberen wat foto's erop te zetten.

Dikke kus
Yvonne en Patricia

• 13 Oktober 2006 - 10:23

Mary:

Hallo dames,
    Alles goed hier,
    wat leuk dat jullie samen met Corinne alles voor de micro- kredeten kunnen regelen. Kan niet meer stuk.
    Nog veel plezier en geniet ze.

Gr. en Kuzzen Mary.

• 13 Oktober 2006 - 10:46

Daan (zusje):

ow ow wat een gedoe weer allemaal he hahahaha.
    maare ook af en toe wat rust pakken allebij he! hier verloopt alles ok! e10, marcia en semih staan genoom!! succes verder dikke kuzzz zus

• 13 Oktober 2006 - 11:37

Hadewych:

Stuur mij zo snel mogelijk de maten van de voeten van de bouwvakkers,de directeur van de Bata zorgt dan zo snel mogelijk voor de verzending.Vergeet het goede adres niet te vermelden dat is erg belangrijk de verzending doe ik niet zelf.Oh ja en als die mannen geen maten kennen meet dan maar in centimeters!!
    Kus Hadewych

• 13 Oktober 2006 - 11:50

Francis En Leni:

Hoi Von en Patries.

Wat een goede berichten weer : blijkt veel en inspannend werk te zijn maar wat wij begrijpen loopt het als een speer.
    Echt heel goed wat jullie "saampjes" daar allemaal doen.(echt schitterend) Ga zo door en pas goed op elkaar groetjes Francis en Leni

• 13 Oktober 2006 - 13:33

Robbert-Jan:

Mooi om te lezen dat de ontwikkelingen goed gaan! Jullie beide hebben ook al een mooi kleurtje gekregen! Veel succes met de rest van alle plannen.
    Doe iedereen de groeten van me!

• 13 Oktober 2006 - 18:35

Barry:

Hoi, hoi
    Leuk om jullie weer te volgen! Kijk iedere dag even of er een berichtje is! Ik ben niet zo schrijverig, maar dat betekent niet dat ik het niet leuk vind hoor!!
    Fijn dat alles zo voorspoedig verloopt! Pas goed op elkaar!
    Groetjes

• 15 Oktober 2006 - 11:42

Kleine Daan:

hallo patricia en yvonne,
    ik vindt het fijn dat het goed loop.
    ik denk elke dag aan jullie. mis jullie. groetjes danielle p

• 15 Oktober 2006 - 17:20

Jolenne:

Lieve Von en Tries,
    Ik heb net jullie drie verhalen met grote verbazing en bewondering zitten lezen! Wat prachtig wat jullie daar allemaal op poten hebben weten te zetten! daar zijn geen woorden voor! echt schitterend! en wat moeten jullie daar een hoop doen zeg, niet te geloven!! heel veel succes nog en echt jullie zijn supergirls!;-)...
    En de school wordt ook al echt wat he, heel mooi!
    Zet hem op!
    Dikke kus jolen

• 15 Oktober 2006 - 22:02

Daan:

He, Dames
    Weer geweldige foto's en verhalen. Jullie zijn er maar lekker druk mee. Maar misschien gaat het wel zo snel dat jullie eerder terug kunnen komen :) Zou ik helemaal niet verkeerd vinden. Ik mis mijn Trieskes wel heel erg. Maar vind het geweldig wat jullie bereikt hebben. Blijf de verhalen natuurlijk volgen.

groetjes en heeeeel veeeel liefs Daan.

• 16 Oktober 2006 - 08:51

Miranda:

Fantastisch al die verhalen.... heb weer genoten...

Dikke kus!

• 16 Oktober 2006 - 18:06

Daan ( Zus):

joehoeeee
    hoest nou? druk druk druk he! maar erg leuke verhalen weer. geniet er steeds weer van als ik het lees! ik mis jullie heel erg, je merkt pas wanneer iemand ver weg is, hoe graag je die gene dicht bij je wilt hebben!
    love you alle2! take care en rustig aan!
    kusssss van misss trouble

• 17 Oktober 2006 - 07:17

Alwine Leusink:

Supergoed dames!!! Heel bijzonder om de foto's van de bouw van de school te zien, erg leuk!!
    Kunnen we ook gebruiken voor Het Haaksbergse Afrikafestival!!
    Misschien zijn jullie al wel terug en anders nog veel succes en plezier daar en een goede terugreis!!
    groetjes alwine leusink.

• 17 Oktober 2006 - 07:23

Alwine Leusink:

Voor alle fans van "vrijwillig Afrika": kom op 4 november naar "t Iemenschoer" het Haaksbergse cultureel centrum, van 13.00 uur tot 17.00 is er het Afrikafestival.
    4 november:vanaf 20.00 uur: benefietoptreden van de populaire top 100 band Affection in Zalencentrum Dwars in St. Isidorushoeve.
    Opbrengst is voor de bouw van de school; voor Kidz-active
    Overnachting kan geregeld worden!!
    Dus komt allen en swing mee, voor het goede doel!!
    groetjes Alwine Leusink

• 19 Oktober 2006 - 01:18

Francis:

Hoi VON en Tries

Jullie doen daar geweldig werk !! wat ik leuk vond de foto's van die chiefs waar je saampjes werd ontvangen >echt SUPER > ik plaats de reactie nu op de data van 19/10 alles toch goed met jullie HE (ik verwacht niets anders) groetjes French