Daar zijn we weer bericht 2 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Patricia en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer bericht 2 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Patricia en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer bericht 2

Door: Patricia en yvonne

Blijf op de hoogte en volg Patricia en Yvonne

11 Oktober 2006 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie berichtjes.Dat waarderen we zeer.

We hebben gisteren de ontbijttafel tegen ons gekregen, we zijn in Ticcs dus zoals ik verteld heb, en ja hoor we konden ontbijten.

Kwart over zeven ging de bel, wij ernaar toe, er zaten vier oudere grijze mannen aan een tafeltje, dus wij aan een ander tafeltje, een hoop gegil ineens vanaf buiten, he he he erbij zitten.

Nou oke wij ook aan de tafel erbij. alleen Tries en ik moesten ieder aan het hoofd zitten , we moesten keihard vragen om de thee, we kijken elkaar aan, en ja hoor, van de wereld de slappe lach, wat erg, je doodschamen en toch niet kunnen stoppen.Tries begon een interessant gesprek over de jam en dat hielp, ze zagen dat we het echt probeerden, o gut wat erg. hahahah

Tries wordt het nog wel vergeven, maar mij als oudere dus echt niet, hahahaha. jammer dan

Na het ontbijt zijn we naar het nieuwe weeshuis gegaan, Patries had dit geregeld met Habiba, onze contact persoon in Ghana, de scholen zijn aan het staken vanwege de salarissen, dus er zijn vrijwilligers die iets anders willen doen. Voor Patries een goeie gelegenheid om nieuwe projecten erbij te zoeken.

Dat was dus dit weeshuis, een particulier weeshuis,
Kleiner dan de andere die we al hadden, er zijn hier 13 kindjes van 0 tot 2 jaar.

Mooi tehuis, kinderen zien er goed uit en zijn ook zeer relexed. Er zijn ook veel plantenbakken in de tuin met bloemen.Ziet er gewoon goed uit.

We hebben een gesprek gehad met de directrice,
( zij is familie van Habiba haar man Alhadji.
en zijn tot een akkoord gekomen, De vrijwilligers werken hier onder contract en met vaste tijden in verschiillende diensten, heel goed geregeld.

Twee vrijwilligers van Vrijwillig Afrika zijn er vanochtend al gelijk begonnen.
We hebben gelijk gevraagd of ze nog wat kon gebruiken en goeie grutten wat een lijst.
Van wattenstaafjes tot pampers voeding zeep en noem maar op.
Komt voor de bakker.

Hierna weer naar Ticcs, heerlijke salade gemaakt buiten op ons tafeltje, een van de meisjes die in Ticcs werken was zo nieuwsgierig wat we aten, dat ze al die tijd heeft zitten kijken, we hebben haar mee laten eten, ze zei, dit is de gelukkigste dag van mijn leven, dat ik zo lekker mocht eten.
Hahahahaha, Tries en ik hadden een wijntje erbij, gevonden in het winkeltje.

Het was alweer maar een korte pauze, en hop weer naar de volgende afspraak, met de aannemer.

Ook Habiba en Hassan waren bij het gesprek aanwezig, we hebben besloten dat we de toilet groep groter maken het worden nu dus drie dames toiletten en drie urinoirs , ook hebben we besproken dat we een scepter tank willen en dat brengt mee dat we altijd stromend water moeten hebben , dus toevoer en afvoer.

Bedankt Pap en mam , dat wist ik niet, dat kon ik gelijk s middags al gebruiken.
Maakt het natuurlijk wel weer duurder, maar daar gaan we weer voor rond de tafel zitten natuurlijk.
De aannemer is nu een nieuwe tekening aan het maken, zodat we dat morgen of overmorgen kunnen bespreken.

Na dat de aannemer en |Habiba zijn weggegaan, hadden we nog een gesprek met Hassan over de microkredieten, ik moest de bankafschriften nog controleren en we gaan een nieuwe boekhouding opzetten zodat alles transparant blijft, ook voor hen zelf, maar ook voor mij in Holland.

We hadden een nieuw cashboek gekocht voor de boekhouding om alvast aan te geven hoe of wat.

Ook moesten alle betalingen van de afgelopen maanden weer gecontroleerd worden, dat doe ik in Nederland ook, Hassan stuurt mij deze iedere maand toe.
Daarna ff gelezen en buiten gezeten en hopla naar Habiba, lekker gegeten, gebakken Jam en sauce, heerlijk.
Weer een dag voorbij.En weer doodmoe.

We hebben nog steeds onze eigen taxi, wij bellen en hij komt echt perfect en ook nog een goeie auto.

Vanochtend naar het nieuwe project de 6 invaliden vrouwen en een man en hun tien kinderen, echt super aardige mensen, Patries heeft weer gefilmd, er waren drie vrijwilligers aan het werk, om ze engelse les te geven, ze zitten dag in dag uit in een hokje van twee en een half bij twee en een half echt afgrijselijk.

Maar wat een aardige mensen.
We gaan ook gelijk proberen daar wat aan te doen, we hebben voor morgen ochtend een afspraak gemaakt met twee chiefs, nou denken jullie oke, maar zo makkelijk gaat dat niet.

We hebben het aan Habiba verteld wat we willen die geeft het door aan Hassan( dit zijn mannenzaken)die gaat naar de chief en zij maken een afspraak, dat belt Hassan ons, om de afspraak te bevestigen en gelijk te vertellen dat we voor alle twee de chiefs wel cadeautjes mee moeten nemen.( hoe bedoel je corrupt hahahaha)

Onze volgende afspraak was het grote weeshuis wat al een hele tijd bij Vrijwillig Afrika hoort, dit was weer een stukje bekend natuurlijk, ff met iedereen gekletst, helemaal leuk,met de vrijwilligers gesproken en Patries heeft weer gefilmd het was leuk hier weer te zijn.

Van de week gaan we hier weer naar toe, om met de directrice te spreken over contracten.
En over wat ze nodig hebben.
Ook hier zagen de kinderen er erg goed uit.
Toen even naar huis en fruit gegeten en naar onze volgende afspraak.
Helemaal leuk.

We zijn naar Marij ( nederlandse)geweest, deze heb ik leren kenen in Accra toen ik met Willy in het hotel vastzat omdat Ghana airways failliet was.
Dit was in 2004.
Inmiddels woont en werkt Marij in Tamale en is ze getrouwd met een Ghanees Zak.( zo heet hij echt hoor )
Ze is echt gelukkig het straalt van d`r af.
Ze heeft een leuk huis en het was hartstikke gezellig. lekker met z`n drieen kleppen en thee drinken.

Ze is ook bij mij in Dordrecht geweest en heeft lekker bij me gegeten, heel leuk.
We gaan van de week nog een keer wat drinken.

En toen naar het internet cafe waar we nu zijn.

Tot de volgende keer. en blijf a.u.b. maar veel berichtjes sturen daar genieten we van.

Tries en Von

• 11 Oktober 2006 - 18:55

Mary:

Kom net uit het zwembad, eerst even kijken of ze weer een berichtje hebben geschreven en ja hoor (niet eerst douchen dat kan straks ook nog) we beleven het zo ook met jullie mee.
    Hier schijnt de zon en alles okè.
    Maandag middag op pad geweest voor kassa bonnen en gister avond ook (heel veel dit keer) straks ga ik ze op de pc invoeren, ik heb ook nog de kadotje`s uitgedeeld (koffie pads, pasta`s en muslie) onze bonnen gevers waren er erg blij mee.
    Nog heel veel plezier daar.

Gr. en Kuzzen van ons allemaal.

• 11 Oktober 2006 - 23:03

Francis En Leni:

Wat een leuk en positief bericht weer. Heel goed dat jullie direct overal "bovenop" zitten. En als je het resultaat ziet wat het nu al is > belooft het in de toekomst alleen maar nog beter (schitterend) te worden.Echt heel goed wat jullie doen aldaar.Eveneens natuurlijk iedereen die bij Kidz Active is aangesloten >hulde.
    OK lieve MEIDEN ga zo door en pas goed op jezelf
    Een hele prestatie !!!!
    Groeten Francis en Leni

• 12 Oktober 2006 - 07:35

Chantal:

Lieve meiden, super om vanaf deze plek jullie ervaringen een beetje mee te beleven. Wat gaaf dat alles zo voorspoedig verloopt, kan het gewoon haast niet geloven dat die school er al bijna staat. Volgende keer toch maar mee om het met eigen ogen te kunnen zien. hahaha. Lieverds heel veel plezier en doe voorzichtig. kus van Sjaan en de kids.

• 12 Oktober 2006 - 09:58

Daan:

Hoi, Dames
    in 1 woord GEWELDIG!!!!!!!
    Als ik de foto's van de school zie en dan bedenk dat jullie daar verantwoordelijk voor zijn ben ik echt zo TROTS :)

En lieverd ik mis je heel erg maar geniet toch nog maar even goed want dit maak je niet vaak mee dat je zo'n project van de grond ziet komen. Moet toch wel een heel goed gevoel geven.

Ik vind jullie fantastisch heel veel liefs Daan.

• 12 Oktober 2006 - 11:38

Angela:

He schatten, wat hebben jullie het druk! Van de ene afspraak naar de ander. Maar als je ziet hoeveel mensen ermee geholpen worden, is het zeker de moeite waard. Het is geweldig dat jullie al zoveel contacten hebben en iedere dag weer nieuwe mensen tegenkomen die iets voor Kids Active en Vrijwillig Afrika kunnen betekenen. Petje af hoor...ik ben ook super trots op jullie net als vele anderen!
    Dikke kus en tot het volgende berichtje.

• 12 Oktober 2006 - 17:33

Saskia:

Hoi patires en Yvonne,
    Jullie maken weer een hoop mee. Spannend, maar ook humor. Lief dat je gebeld hebt. De foto's zijn mooi Dikke kus, Saskia

• 12 Oktober 2006 - 17:43

Tess:

Goh wat goed. jullie zijn al super ver met de school. ik vind het egt super!!! :)

• 12 Oktober 2006 - 17:45

Pipo:

:) :) :) :) :) :) :P :O ;)

• 12 Oktober 2006 - 20:29

Daantje:

laat t alsjeblieft snel nov zijn ik mis jullie zoooooo!!
    kusje

• 13 Oktober 2006 - 09:29

Mam:

Hallo allebei het gaat goed he'met jullie project,het is wel werken en de puntjes op de i zetten maar het lukt leuk dat jullie bij een Nederlandse op bezoek zijn geweest dat is een leuke afwisseling.Het is nu vrijdag 1130 en ik denk dat Sas nu geholpen wordt.meiden tot de volgende keerLiefs Mam

• 13 Oktober 2006 - 11:35

Hadewych:

Lieve Patricia en Yvonne,
    Wat een helden zijn jullie zeg!!!
    Geweldig wat jullie aan het doen zijn,ik volg jullie op de voet tot snel veel liefs Hadewych tropencentrum Boxtel is erbij de 19e hoor!!!